Het verhaal van James Serra – lerarenopleider Science

3 maart 2023

share:

Wat voor werk doe je?

Ik werk in het onderwijs, ik begon als eerstegraads docent scheikunde maar ik gaf ook onderbouw les. Klas 2 t/m 6 voor de vakken NaSk 1, NaSk 2, Scheikunde, ANW en NLT. Na te hebben gewerkt op internationaal onderwijs Science en Physics ben ik lerarenopleider geworden, inmiddels ben ik lerarenopleider Science bij ITESS, onderdeel van NHLStenden.

Wat is voor jou de kern van je werk?

Studenten, jong en oud opleiden tot leraar science, scheikunde en natuurkunde waarbij ik vakdocent, vakdidacticus, coach en mentor ben.

Wat heb jij nodig om je werk goed te kunnen doen?

Een team met ideeën die we samen uitwerken, experimenteerruimte, denktijd in isolatie en met mijn team, goede lokalen met werkende apparatuur, labfaciliteit.

Waar heb je het meeste last van in je werk?

Slechte administratie- en cijferregistratiesoftware, overload aan online-omgevingen, omslachtige declaratiesystemen. Dichtgetimmerde rubrics die niet eenduidig zijn. Top-down ideeën waar je weinig tijd voor krijgt om het tot zijn recht te laten komen in je onderwijs.

Welk boek, welke film, welk kunstwerk etc. zou ik moeten lezen/zien, en waarom?

Dat is een interessante. De kracht van het nu van Eckhart Tolle is een interessant boek, ooit gekocht 20 jaar geleden en het heeft mij anders leren kijken naar mijzelf.

Is er een verhaal/anekdote/ervaring uit je werkpraktijk dat je wilt delen?

Ik heb veel verhalen, ik denk dat het verhaal van Halbe Osinga een interessante is. Hij week af van de standaard en zou met de rubric onvoldoende gescoord hebben voor zijn LIO, ik heb hem anders beoordeeld, hij gaf een masterclass over zijn onderzoek in de school aan studenten, ik vroeg hem of hij ook op de vakdidactiek dag wilde presenteren, ik stuurde zijn werk in voor NRO en hij werd tweede bij de leraar verbindingsprijs. Hij werkt nog steeds aan het optimaliseren van onderwijs en stuurt regelmatig reflecties. Een korte video over hem is te zien op Youtube.

Met wie zou ik beslist eens moeten praten voor een interview op deze website?

Halbe Osinga. Hij zorgt ervoor dat leerlingen natuurkunde als extra vak kiezen. Hij haalt de hoogste scores in Noord-Nederland met zijn aanpak. Ik denk dat het zeer interessant is wat hij doet, gebaseerd op cognitieve leertheorie.